
Yhteispelin Perusasiat
Porukan ydinideana
on olla tukena kasvuun ja kehittymiseen ’ niille kaikkein pienimmille’, joiden resurssit muuten eivät ehkä riitä toiminnan kehittämiseen. Vahva ja monipuolinen paikallistoiminta tukee ja rikastuttaa maaseutualueiden palvelutarjonnan kehittymistä sekä alueella vierailevien, että paikallisasutuksen näkökulmasta.


Porukkaan ovat tervetulleita
mukaan myös menestyneet maaseudun perheyritykset, jotka haluavat olla osa ’Pienten Parvea’. Omalla esimerkillään ja kyvykkyydellään ne luovat uskoa ja uskallusta toimintansa alkutaipaleella oleville ja tuovat kokemusta, tietoa ja oman alansa huippuosaamista niiden pienimpienkin ulottuville. Vastapainoksi pienemmät tuovat näkemystä asiakaspinnan tarpeista ja voivat tarjota paikallisia palveluja osaksi tuotepakettien kehittämistä.
Porukan yhteistoiminta
perustuu avoimuuteen, reiluun peliin, tasa-arvoisuuteen ja win-win -ajatteluun. Jokaisella on Porukalle jotain annettavaa, ja kaikkia kunnioitamme saman arvoisina toimialasta, yrityksen koosta tai henkilötaustoista riippumatta. Porukan toimintaa on kehitetty yhteistyössä Strategisen Tutkimuksen Neuvoston rahoittaman ALL-YOUTH -hankkeen ja siihen liittyvän Tieto Kiertoon -mallin kanssa.


Porukan yhteinen alusta
on kaikille avoin, sitoutumaton ja järjestäytymätön foorumi, jonka tavoitteena on tukea siihen liittyneiden ihmisten ja pienyrittäjien toiminnan kehittymistä yhteistoiminnan avulla, ei vain rahoittaa itse järjestelmää. Kerätyillä osallistumismaksuilla katetaan teknisen toimintaympäristön kustannusten lisäksi yhdessä sovitut markkinointi- ja koulutustoimenpiteet kunkin jäsenen omaan tarpeeseen sopivina palvelukokonaisuuksina.Vastapainoksi pienemmät tuovat näkemystä asiakaspinnan tarpeista ja voivat tarjota paikallisia palveluja osaksi tuotepakettien kehittämistä.
Porukan Tukitiimi
koostuu järjestelmässä mukana olevista toimijoista (yrittäjät tai yksityiset ihmiset), joiden kanssa sovitaan yhteisistä markkinointi- ja koulutustoimenpiteistä jäsenille. Tukitiimiin voivat liittyä eri alojen osaajat. Tukipalveluja tiimiläiset tarjoavat harkintansa mukaan pro bono -periaatteella maksutta muille jäsenille, maksullisia palveluja Tukitiimin jäsenet voivat tarjota Porukan kaupan kautta. Järjestelmän omistaja, kehittäjä ja vastuullinen ylläpitäjä on Virena Ky.

Tule mukaan Porukkaan
Toimintaympäristö ja kustannukset

Porukan alusta
sisältää verkkosivuston, verkkokaupan, Moodle- oppimisalustan, tukifoorumin, kalenterisovelluksen ja yhteistoiminnan suunnittelutyökaluja. Tukifoorumilla on sekä maksuttomia, että maksullisia palveluja saatavilla. Kauppa on toteutettu Woocommerce- alustalla ja siihen liitetyllä WCFM-Marketplace- sovelluksella. Mahdollisista järjestelmämuutoksista päätetään yhdessä tukitiimin kanssa.
Porukan sivustolla ja kaupassa
jokaisella jäsenellä on mahdollisuus jäsenpakettiensa mukaisesti markkinoida tuotteitaan ja palvelujaan alustalle rakennettavalla verkkosivullaan ja verkkokaupassaan, ja käyttää jäsensivujen maksuttomia tukipalveluja rajattomasti. Tukipalveluja kehitetään jäsenten toiveiden mukaan, ja niitä voivat olla esimerkiksi erilaiset koulutuspaketit (verkossa), asiakirja- ja lomakepohjat, markkinoinnin materiaalimallit jne. Maksullisia palveluja tarjoavat tässä vaiheessa mm. IT- alan, taloushallinnon ja markkinoinnin/ yritysrahoituksen asiantuntijat. Jäsenet voivat halutessaan liittyä Tukitiimiin ja tarjota myös maksullisia tukipalveluja järjestelmän sisällä muille jäsenille oman ammattiosaamisensa puitteissa markkinapaikka- foorumilla.


Porukan verkkokaupassa
jokaisella jäsenellä on mahdollisuus tarjota jäsenpakettiensa mukaisesti omia tuotteitaan ja palvelujaan myyntiin omalta Kauppiassivultaan. Jäsenillä on täydet muokkausoikeudet omaan kauppaansa. Moderaattorina toimii järjestelmän ylläpitäjä, jäsenet vastaavat itse oman kauppansa lainmukaisuudesta. Kaupan myynneistä ei peritä provisiota. Kukin kauppias tekee itsenäisen toimitussopimuksen tuotteiden toimittamiseksi. Verkkokaupassa ovat käytössä Stripe -korttimaksut, tilisiirto ja Lasku maksuvaihtoehtoina tällä hetkellä. Verkkokauppaan voi laittaa fyysisten tuotteiden ohella myyntiin digitaalisia tuotteita (esim. pääsyliput, verkkokurssit ja media), varattavia tuotteita (esim. tilavuokraus, majoitus) ja palvelutuotteita (ajanvaraus).
Porukan markkinointikanavina
ensisijaisesti toimivat yhteinen verkkokauppa ja siihen liitetyt yhteismarkkinoinnin kampanjat (tiimeittäin, tuoteryhmittäin ja kausittain sekä B2B -kohdennettuna). Lisämyyntikanavina toimivat suoramyynti yrityksiin (asiakaskirjeet ja henkilökohtainen myynti), suosittelu ja yhteistapahtumissa (esim. messut tai muut myyntitapahtumat) tapahtuva myynti.
Verkkokaupassa myytäville tuotteille tehdään erikseen sovittaessa markkinointikampanjoita mm. uutuuksista, yhteistuotteista (esim. yritysmyynti) ja kausikampanjoina tiimeittäin (esim. joulu/ pääsiäinen yms). Markkinoinnin tulokset analysoidaan ja raportoidaan jäsenille.

Jäsenyys ja jäsenmaksu

Jäsenyys ja jäsenmaksu
Jäseneksi liittyessä on aina 30 pv:n maksuton kokeilujakso. Tämän jälkeen valittavissa ovat: Maksuton Käyttäjä-jäsenyys, 40 eur vuosimaksulla Perusjäsen-paketti ilman verkkokauppaa. Noviisi– paketti, jossa on lisäksi 10 tuotteen verkkokauppa, Kauppias -jäsenyys, jossa tuotemäärä on 100 ja Rajaton– paketti, jossa tuotemäärää ei ole rajattu. Perusjäsenelle tehdään oma kotisivu, ja linkitykset omiin markkinointikanaviin (esim. Facebook), ja jos esimerkiksi teet kauppaa pääasiassa joulu- tai kesäsesongilla, voit laittaa kauppasi tauolle kun et sitä tarvitse, kotisivun ja kalenterin avulla voit aina tiedottaa muutoksista.
Noviisi-, Kauppias- ja Rajaton -paketit sisältävät oman verkkokauppasivun, sekä yhdessä sovitut maksuttomat tuote- tai palvelumarkkinointikampanjat tiimikohtaisesti räätälöitynä (Facebook/ Instagram/ Google esim.) Jäsenmaksuista kerätään lisäksi rahastoa yhteistoimintatilaisuuksien, kuten yhteisten torimyyntipaikkojen tai ryhmän jäsenten tapaamisten kustannuksiin.
Lisätietoja jäsenyydestä ja käytännön toimista voit aina kysyä sähköpostitse posti@porukan.com, tai soittaa p. 040 7301300 (Virpi Pakarinen). Otamme mielellään vastaan kaikenlaisia kehitysehdotuksia, että tästä alustasta saadaan kaikkia toimialoja ja toimijoita parhaiten hyödyttävä kokonaisuus.
Ansaitse jäsenhankinnalla
Uusjäsenhankinnasta jäsenet saavat 10% provisiopalkkion vuosijäsenyyden hinnasta (+Alv 24%), jokaisesta ensimmäisen vuoden jäsenmaksun maksavasta uudesta jäsenestä. Jäsenhankintatulot ensisijaisesti vähennetään suosittelijan omasta seuraavan vuoden jäsenmaksusta, ja ylittävältä osin maksetaan suosittelijan tilille sopimuksen mukaan. Uusjäsenhankintaa voi tehdä myös sopimalla soittoaikoja järjestelmän ylläpitäjälle, joka antaa ennen liittymistä tarpeellisia lisätietoja. Uusi jäsen voi myös liittyä suoraan liittymislomakkeella. Lomakkeelle on hyvä pyytää kirjaamaan suosittelijan nimi, että palkkio kohdistuu oikein.